KAKO RAZLIKOVATI POTREBE OD ŽELJA?

S početničkom plaćom nije lako izaći na kraj sa svojim novcem, pogotovo kada ga nemate dovoljno za sve što trebate i želite. No, razlikovanjem potrebe od želja izbjegavate moguće prezaduživanje.  Problemi s novcem se kod većine ljudi najčešće javljaju upravo zato što prednost daju željama.

 

Svaki dan se suočavate s mnogim odlukama. Većina ih je jednostavna, poput onih „Što ću ručati?“ ili „Što ću danas obući?“, no postoje i one složenije: „Koliko novca mogu potrošiti za kupnju hrane ili kupnju cipela?“, „Mogu li si priuštiti odlazak u kino?“ i sl.

Što trebamo, a što želimo?

Potreba predstavlja sve ono što vam je nužno za postojanje i vlastitu dobrobit. Osim osnovnih životnih potreba, postoje i potrebe za obrazovanjem, sportom, odlaskom u kazalište, učenjem stranih jezika i slično.

Želja je, s druge strane, prohtjev za proizvodom ili uslugom koji za nas imaju neku vrijednost.

Na upravljanje osobnim financijama osim količine novca, utječu i vaše osobne vrijednosti, ali i vrijednosti drugih članova obitelji i prijatelja, jer često upravo one određuju vaše ponašanje.

Važno je stoga razviti svijest o onome što vam je uistinu potrebno, a što vam poboljšava kvalitetu života, ali vam nije nužno. Ne prepustite se utjecaju potrošačke kulture koja naše želje predstavlja kao potrebe, što nažalost, često prihvaćamo bez previše razmišljanja.

Prva pomoć za impulzivne potrošače

Emocije i novac međusobno su snažno povezani. Imanje novca je stvar psihologije: što više imamo u novčaniku osjećamo se bolje, sigurnije, stabilnije. Stoga emocije u velikoj mjeri utječu i na to kako ljudi štede i troše novac.

Kad smo pod stresom, kada nam je dosadno ili se želimo oraspoložiti trošimo na ono što nam ne treba. Impulzivna (trenutna) potrošnja obično izaziva kratkoročnu euforiju i osjećaj sreće, međutim, dugoročno može izazvati ozbiljne financijske probleme.  

Impulzivna kupnja je svaka neplanirana kupnja bez razmišljanja o mogućim posljedicama  na vaš novčanik. Evo kako je izbjeći:  

Planirajte kupovinu – prije odlaska u kupovini popišite ono što trebate i držite se toga popisa.

Odredite „vremenski rok za razmišljanje” – prespavajte i ujutro razmislite je li vam to što želite kupiti uistinu potrebno.   

Pričekajte pad cijena – većina tehnoloških gadgeta najskuplja je odmah nakon prezentacije, pričekajte da im cijena padne.

Odlazite rjeđe u kupovinu – vikendi  u šopingu centru s prijateljicom/prijateljem potiču impulzivnu kupovinu.

Pazite kad kupujete na internetu –  Prije klika „kupi“, još jednom bacite pogled na ukupan iznos svoje „košarice“.  Kad sve možemo kupiti jednim klikom , okidač za neplaniranu kupnju puno je lakši.

Dugoročno ćete se zaštiti od impulzivne potrošnje tako da se fokusirate  na svoje buduće financijske ciljeve, planirajte svoj mjesečni proračun i kontrolirajte kako se držite plana. Kreditne kartice namijenjene su odgovornim potrošačima i najbolji način da se njima tako i koristite je da razumijete svoj stil života – odnosno da razlikujete svoje potrebe od želja.

POSTAVITE FINANCIJSKE CILJEVE TAKO DA SE I OSTVARE

POSTAVITE FINANCIJSKE CILJEVE TAKO DA SE I OSTVARE

Ciljeve je vrlo važno ispravno postaviti. U protivnom, nećete ih ostvariti...

ZNATE LI KOLIKA VAM JE ZAPRAVO PLAĆA?

ZNATE LI KOLIKA VAM JE ZAPRAVO PLAĆA?

Kada govorite o plaći, obično mislite na neto plaću, no postoji i bruto plaća. Što čini razliku?...

KAO DA SUTRA NE POSTOJI

KAO DA SUTRA NE POSTOJI

Kreditne kartice ne preporučuju se onima koji nemaju iskustva s praćenjem svojih mjesečnih troškova ...

KAKVA KREDITNA POVIJEST, TAKVA I BUDUĆNOST

KAKVA KREDITNA POVIJEST, TAKVA I BUDUĆNOST

Kreditno izvješće pokazuje vašu kreditnu povijest i sadašnjost i ima važnu ulogu pri odluci banke ...

OSOBNI PRORAČUN ZA POČETNIKE

OSOBNI PRORAČUN ZA POČETNIKE

Gdje odlazi vaš novac? Točno ćete odgovoriti samo ako pratite i bilježite svoju potrošnju ...