Provjera primatelja plaćanja
Usluga provjere primatelja plaćanja (Verification of Payee – VOP) omogućuje platitelju da prije slanja naloga provjeri podudara li se uneseno ime i prezime ili naziv primatelja s vlasnikom IBAN računa.

Zašto je ova usluga važna?
- Smanjuje rizik od prijevara
- Sprječava pogrešno usmjerena plaćanja
- Smanjuje pogreške prilikom unosa podataka
Kako funkcionira VOP?
- Platitelj unosi podatke o primatelju plaćanja: IBAN , te ime i prezime ili naziv primatelja.
- Sustav provjerava podudarnost unesenog imena i prezimena ili naziva primatelja s vlasnikom IBAN-a računa.
- Platitelj se informira o jednom o rezultatima provjere: podudaranje, djelomično podudaranje, nema podudaranja i nemogućnost provjere.
Ime i prezime ili naziv primatelja odgovara vlasniku IBAN-a računa.

Ime i prezime ili naziv primatelja djelomično odgovara vlasniku IBAN-a računa uz informaciju o ispravnom imenu i prezimenu ili nazivu primatelja.


Ime i prezime ili naziv primatelja ne odgovara vlasniku IBAN-a računa.


Provjeru primatelja nije moguće provesti tj. usluga provjere nije dostupna i za traženi IBAN ne postoji mogućnost provjere – npr. IBAN ne postoji u sustavu za provjeru.


Ovisno o rezultatu provjere, platitelj odlučuje želi li:
- odustati od zadavanja naloga,
- ispraviti naziv i nalog zadati s ispravljenim nazivom primatelja,
- nastaviti i nalog zadati s nazivom primatelja koji je inicijalno unio.
Ako rezultat provjere pokaže da uneseni naziv primatelja ne odgovara vlasniku IBAN-a, a platitelj ipak odluči poslati nalog za plaćanje s tim nazivom, prikazat će se dodatno upozorenje o mogućnosti prijenosa sredstava pogrešnom primatelju.
Kada se VOP provjera ne provodi?
- ako banka primatelja nije dostupna za provjeru primatelja (izvan SEPA područja),
- ako je valuta plaćanja različita od valute EUR,
- ako platitelj nije prisutan prilikom iniciranja naloga, čime ne može odlučiti o (ne)provođenju naloga temeljem rezultata VOP provjere,
- ako osoba ovlaštena za plaćanje u ime poslovnog subjekta nije prisutna prilikom iniciranja naloga,
- ako platitelj poslovni subjekt zadaje elektroničke platne naloge kanalom koji ne podržava interaktivnu komunikaciju platitelja i banke,
- kada se platitelju omogući uvid u podatak o nazivu primatelja plaćanja – poslovnom subjektu temeljem podataka iz Jedinstvenog registra računa – u ovom slučaju će se javiti poruka „podudaranje“ i onemogućiti klijentu izmjena naziva primatelja.
Kada će usluga biti dostupna?
U skladu s Uredbom (EU) 2024/886 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. ožujka 2024. o izmjeni uredaba (EU) br. 260/2012 i (EU) 2021/1230 i direktiva 98/26/EZ i (EU) 2015/2366, usluga će biti dostupna od 5. listopada 2025. za SEPA kreditne transfere, instant kreditne transfere i Hitne kreditne transfere u eurima (Target2).
Promjene u instant plaćanju
Od 5. listopada sva instant plaćanja moći će se izvršiti unutar najviše 10 sekundi, umjesto dosadašnjih 20 sekundi.
Prednosti instant plaćanja:
- cijena je jednaka redovnom SEPA plaćanju,
- dostupnost svaki dan, od 0 do 24, čak i neradnim danima,
- sredstva su u roku 10 sekundi na računu primatelja, te primatelj s njima može odmah raspolagati.
Kako koristiti uslugu Instant plaćanje
Odaberite opciju Plaćanja te domaći platni nalog.
Nakon što popunite podatke za plaćanje odaberite opciju Instant plaćanje u postojećem nalogu.
Ako banka kojoj šaljete novac ne podržava instant plaćanje, opciju nećete moći aktivirati i bit će crveno označena.
Ako novac šaljete u banku koja podržava instant plaćanja, nakon potvrde naloga, novac će se odmah vidjeti na računu druge banke.